Logg inn

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Nyttig informasjon

Klikk på menyen under for å se mer.

  • Har du opplevd trakassering?

    Hva er trakassering?

    Oppmerksomhet blir trakassering når:
    • den er uønsket
    • den er plagsom
    • den fortsetter etter at mottakeren har sagt fra
    • den har negative konsekvenser av fysisk, psykisk eller studiemessig karakter

    Andre forhold som spiller inn:
    • hvor grov handlingen har vært
    • tid og sted for handlingen
    • om handlingen har pågått over tid
    • avhengighetsforhold og maktforskjeller mellom trakasserer og den som blir trakassert

    Eksempler på oppførsel som kan være trakassering:
    • nedlatende atferd
    • unødvendig berøring / beføling og 'plukking'
    • nærgående kommentarer om mottakerens kropp, klær eller privatliv
    • seksuelle framstøt, forslag og hentydninger, sexpress

    Hva gjør du om du opplever trakassering?

    Si ifra. Konfronter personen!
    NHHs studentombud Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller
    Prorektor for utdanning Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller
    Studentsamskipnaden på Vestlandet – Sammen

    Dersom du tror det er mer hensiktsmessig at noen i Kjernestyret informeres om situasjonen kan du komme innom kontoret eller sende en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så kan vi hjelpe deg videre.

    Aldri OK

    Aldri OK

    NHHS og NHH har signert på oppropet Aldri OK. Aldri OK er en studentdrevet kampanje mot trakassering. MÅLUTSAGN:

    Alle har rett til å leve, studere og jobbe i et trygt og inkluderende miljø. Ingen skal oppleve misbruk, trakassering eller noen form for overgrep. Vi ønsker et trygt campus og en trygg by.


    ALDRI OK HAR SOM MÅL Å:
    • Fremme en kultur der det er nulltoleranse for seksuell trakassering, vold eller diskriminering.
    • Legge til rette for en ærlig og åpen diskusjon rundt tematikken, samt sørge for tydelige retningslinjer, opplæring og støtte for alle.
    • Støtte og skape engasjement med studentorganisasjoner utover campus for å utfordre negativ oppførsel og fremme en trygg kultur for alle.

    VI HAR NULLTOLERANSE FOR:
    • Seksuelle overgrep og trakassering. Uvelkomne seksuelle tilnærmelser, muntlig, skriftlig eller fysisk uten samtykke. Diskriminering.
    • Fysisk eller verbalt overgrep mot en person eller eiendom basert på ofrenes etnisitet, religion, nasjonalitet, alder, kjønn, seksuell orientering eller funksjonshemning.
    • Trakassering og mobbing. All uønsket atferd som gjør at noen føler seg redd, undertrykt, ydmyket eller fornærmet.

    NULLTOLERANSE

    Vi er forpliktet til å sørge for trygt miljø for alle studenter, ansatte og besøkende. Vi lover å grundig undersøke alle rapporter om upassende oppførsel og adferd. NHH og NHHS vil gjennomføre anbefalinger og/eller tiltak i tråd med retningslinjer mot seksuell trakassering, arbeidskontrakter, likestillings- og mangfoldspolitikk.

  • Disiplinærprogram NHHS

    Logg inn --> Arkiv --> Lovdokumenter --> Instrukser --> "Disiplinærprogram NHHS"

    Klikk på ikonet for å åpne i Google Drive.

  • IT-support

    Medlemmer i NHHS kan henvende seg til it.gruppen NHHS for spørsmål vedrørende NHHS-konto, pålogging til nhhs.no, mail, datautstyr osv. For problemer knyttet til brukere på Næringslivsutvalgets (NU) nettsider, må henvendelser rettes til IKT-ansvarlig i NU: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. For spørsmål knyttet til NHH sine IT-tjenester, må man henvende seg til brukerstøtten på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. For andre spørsmål knyttet til it-tjenester og prosjektforespørsler, kan henvendelser rettes mot Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

    Nedenfor følger en oversikt over noen spørsmål og henvendelser som ofte mottas fra andre i NHHS. Det bes om at du forsøker å finne svar på det du lurer på her før du kontakter it.gruppen NHHS.

    Under følger en kortfattet forklaring på hvordan du aktiverer og logger inn på din NHHS-konto.

    1. Ditt brukernavn

    Brukernavnet ditt er på formen "Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den." eller "Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den." - hvor sXXXXXX er studentnummeret ditt. Er du medlem av NHHS, men ikke student ved NHH må it.gruppen lage deg et e-nummer. Passord skal du ha satt selv og er det samme som du bruker på nhhs.no.

    2. Reset passordet ditt

    Ved første innlogging eller hvis du har glemt passordet ditt, kan du resette passordet ditt på passord.nhhs.no

    3. Problemer? Kontakt it.gruppen

    Vi opplever dessverre problemer for noen brukere med passord-tjenesten online. Kontakt derfor it.gruppen på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. dersom du får feilmelding. Inkluder ditt studentnummer og hvilken feilmelding du får i mailen hvis mulig. Du kan også melde ifra om andre feil, mangler eller spørsmål til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

    NHH sine systemer

    Q: Kan dere hjelpe meg med min studentmail, tilgang til Eduroam, booking av grupperom på skolen etc.?
    A: It.gruppen er et internt serviceorgan for studentforeningen, og slike henvendelser må rettes til NHH sin brukerstøtte. Brukerstøtten finner du på Servicesenteret utenfor Aulaen eller på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

    NHH har dessuten laget flere guider for hjelp til IT-relaterte problemer. Les mer om NHHs IT-tjenester for studenter her.

    NHHS-konto

    I forbindelse med nytt semester vil det alltid være mange nye studenter og nye tillitsvalgte som ønsker tilgang til sin brukerkonto på nhhs.no eller i GSuite. Dersom en skal logge på brukerkontoen for første gang, bes det om at man følger guiden som allerede ligger ute på nhhs.no

    Q: Jeg har problemer med innlogging. Kan du hjelpe meg med å få tilgang til NHHS-brukeren min?
    A: Send en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. med ditt navn og studentnummer, så kan dette ordnes. Mailen bør helst sendt fra din studentmail.

    Mail

    Ved semesterstart sender leder for alle underutvalg og interessegrupper inn en oppdatert liste over alle aktive medlemmer til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Oversikten videresendes til mailansvarlig, som oppdaterer alias og mailløkker.

    Q: Hva er passordet til tillitsvalgtmailen min / hvordan får jeg logget på kontoen?
    A: Tillitsvalgtmailen din er ikke en egen e-postkonto, men et alias. Det er altså ingen passord knyttet til mailadressen, heller ikke egen innboks etc. Mailaliaset er koblet til din NHHS-mail, slik at e-poster sendt til aliaset videresendes til din NHHS-e-postkonto. Den finner du ved å logge inn på Gmail med din NHHS-konto. Merk at du må selv sette på videresending dersom du ønsker å få disse mailene i din private postboks.

    Q: Hvordan legger jeg til alias som send-adresse fra Gmail?
    A: Se følgende nettside her for fremgangsmåte.

    Q: Hvordan legge til alias som send-adresse fra Hotmail?
    A: Trykk på alternativer > kryss av for > E-postkontoene dine > legg til en bare send konto > avanserte alternativer > kryss av for ”Send e-post via serveren til outlook.com (mottakeren kan se outlook.com-adressen din)”.

    GSuite

    Vi oppfordrer alle i NHHS til bruke å GSuite-løsningene levert av it.gruppen. Du finner alle produktene ved å logge inn på din NHHS-bruker i Google. It.gruppen anbefaler alle i NHHS bruker følgende tjenester til sitt NHHS-arbeid:
    • Google Drive til fildeling og arkivering
    • Gmail til mailkommunikasjon
    • Google Meet Hangouts til møtevirksomhet over internett


    Q: Vår gruppe ønsker å begynne å bruke GSuite?
    A: Send en forspørsel til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. med gruppens navn og hvilke tjenester dere ønsker å ta i bruk.


    Q: Jeg ønsker tilgang til en delt disk, men finner den ikke i min oversikt?
    A: Kontakt styret i din gruppe først. De skal ha mulighet til å legge til medlemmer i de delte diskene. Dersom dere opplever problemer med dette, kontakt it.gruppen på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

    Bruker på NHHS sine PC-er

    For å logge på NHHS sine PC-er bruker du din NHHS-konto, med mindre annet er avtalt med it.gruppen. Spørsmål og forespørsler sendes til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

    Datamaskiner og annet systemutstyr

    Merk at mange av henvendelsene som mottas med hensyn til system- og serverproblemer er problemer som kan fikses gjennom å:
    1. Sjekke at alle kabler er godt plugget i.
    2. Restarte datamaskinen.

    Det er svært ofte disse enkle grepene som er løsningen dersom det er en eller få maskiner man har problemer med. Forsøk derfor gjerne disse fremgangsmåtene dersom du opplever problemer med nettverkstilkobling eller med utstyr som ikke svarer. Ellers kan henvendelser rettes til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..
  • IT: NHHS-konto

    1. Ditt brukernavn

    Brukernavnet ditt er på formen "Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den." eller "Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den." - hvor sXXXXXX er studentnummeret ditt. Er du medlem av NHHS, men ikke student ved NHH må it.gruppen lage deg et e-nummer. Passord skal du ha satt selv og er det samme som du bruker på nhhs.no.

    2. Reset passordet ditt

    Ved første innlogging eller hvis du har glemt passordet ditt, kan du resette passordet ditt på passord.nhhs.no

    3. Problemer? Kontakt it.gruppen

    Vi opplever dessverre problemer for noen brukere med passord-tjenesten online. Kontakt derfor it.gruppen på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. dersom du får feilmelding. Inkluder ditt studentnummer og hvilken feilmelding du får i mailen hvis mulig. Du kan også melde ifra om andre feil, mangler eller spørsmål til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
  • Mentorordningen

    Mentorordningen

    Mentorordningen

    Mentorordningen NHHS ønsker å hjelpe deg som er ny student ved NHH! Vi tilbyr råd og veiledning om Studentforeningen, Bergen by og studentlivet generelt.

    Hvilke undergrupper passer for meg? Hva står egentlig RS for? Hvor finner jeg informasjon om rekrutteringsuken? Og hvem kan jeg snakke med dersom jeg vurderer et semester i utlandet? Vi vil forsøke å gi deg et så godt svar som mulig på det du måtte lure på.

    Alle nye bachelor- og masterstudenter vil bli kontaktet av sin mentor i løpet av sommerferien. Dersom du ikke er ny student, men allikevel lurer på noe, kan du benytte deg av vår online spørsmålstjeneste.

    Denne kan også benyttes av nye studenter som ønsker å stille spørsmålene sine anonymt. Dersom du krysser av for «anonym» vil din e-postadresse være skjult for mottaker, men du vil allikevel motta svar på e-post.

    Mest stilte spørsmål

    Send inn spørsmål her

  • Søknad om økonomisk støtte

    Det er mange muligheter for å søke om økonomisk støtte for grupper og studenter. Under finner du de ulike mulighetene som eksisterer og informasjon om hva du kan søke om.



    • Hvem er de?
      Stiftelsen for NHH i Bergen er «Høyskolens bemidlede onkler og tanter». Stiftelsen har som mål å bidra til NHH og NHHS. Da særlig på den utenomfaglige siden. Det er to søknadsrunder i året, en hvert semester der det vanligvis deles ut mellom 50-100.000 hver runde.

      Utenom disse tildelingene er det SfNHHiB som eier studenthytten Kramboden som NHHS får benytte seg av. De har også for mange år siden oppbevart og sørget for restaureringen av «Stupet» som er NHH sitt representasjonslokale.


      Hvem kan søke?
      Alle studenter (og NHH for øvrig) ved NHH kan søke om støtte. De det vil være mest aktuelt for er Interessegrupper, både kjellergrupper, idrettslag og andre interessegrupper har fått støtte fra SfNHHiB tidligere.


      Hva gis støtte til?
      SfNHHiB gir i motsetning til HSF støtte til utstyr. De kan også gi støtte til arrangement, men det forekommer sjelden. Utstyr kan være alt fra støtte til oppussing av et kjellerrom til treningsdrakter og musikkinstrument.

      I utgangspunktet gis det bare støtte til de som ikke får støtte andre steder, det vil si at grupper underlagt NHHS sin økonomi slik som underutvalg skjeldnere blir tildelt midler da man prioriterer interessegrupper som ikke har mulighet til annen støtte.

      SfNHHiB fordeler etter beste evne og søker at fordelingene mellom ulike grupper jevner seg ut over flere år. Man prioriterer også varige ting, altså utstyr heller enn arrangement slik som ulike jubileum.


      Hva kreves for å få støtte?
      For å få støtte må det være et formål som SfNHHiB finner støtteverdig, se avsnittet over. Videre er det svært viktig med en god søknad som er skikkelig gjennomarbeidet og inkluderer budsjett/pristilbud osv.

      I etterkant av tildelingen er man nødt til å levere rapport over hva man har brukt tildelingen på før man får støtten overført. Denne rapporten må da inkludere kopier av kvitteringer ol.

      I tillegg må søkeren beskrive opptaksprosessen gruppen har. Grupper med objektive kriterier kan bli prioritert.


      Tips & triks
      • Høflighet er svært viktig, vær ydmyk og takknemlig
      • Kreative søknader har ofte blitt belønnet
      • Lever rapport tidlig, denne bør også være svært høflig og man bør huske å takke for gaven.
      • Send inn søknaden i god tid, gjerne ta kontakt med f.eks. økonomiansvarlig i Kjernestyret for å se gjennom om søknaden inneholder alt den skal.
      • Ikke søk om støtte til arrangement, søk da heller til HSF.


      Søknadsfrister og andre frister
      • Søknadsfrist 1. runde: 30. januar
      • Søknadsfrist 2. runde: 29. august

      NB. Fristene er veiledende og endringer kan forekomme fra år til år, men dette vil da bli opplyst på www.nhhs.no og mail til ledere av underutvalg og interessegrupper. Send gjerne søknader inn før fristen så gjør man behandlingen enklere.


      Kontaktpersoner
      • Spørsmål om søknader/budsjetter/og lignende: Økonomiansvarlig i Kjernestyret – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Spørsmål om SfNHHiB osv: Leder av SfNHHiB, Mette Storvestre – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Innsending av søknader og rapporter: Organisasjonssekretæren – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

    • Hvem er de?
      Høyskolefondene består av to fond som blir administrert av det Faste Utvalg for Fondstildelinger (FUF). FUF er sammensatt av representanter fra alle instituttene, rektoratet og studentene (Øko KS). FUF holder møter tre ganger i året, to i løpet av vårsemesteret og ett i løpet av høstsemesteret. På hvert av disse møtene blir søknader behandlet.

      FUF tildeler midler i to ulike kategorier, til ansatte som skal reise på ulike workshops/konferanser/utenlandsopphold med mer, samt til arrangement med mange deltakere.

      Tradisjonelt har FUF tildelt ca. 2-300.000 til studentarrangement fordelt på de tre søknadsrundene.


      Hvem kan søke?
      I utgangspunktet kan alle ansatte og studenter ved NHH søke til Høyskolefondene, men det er strenge retningslinjer for hva som regnes som støtteverdig. I hovedsak vil det derfor være mest aktuelt for ulike underutvalg, men også enkelte interessegrupper.


      Hva gis støtte til?
      Fra fondenes retningslinjer kan man lese:

      « 1.2. Formål:
      Avkastning fra NHHs fond skal brukes aktivt til stimuleringstiltak for å nå norges Handelshøyskoles strategiske målsetninger, ved at det ytes tilskudd til ansatte. Fondsmidler skal i utgangspunktet ikke anvendes til dekning av utgifter som etter sin art bør dekkes av driftsmidler. Det kan i første rekke ytes tilskudd til:

      1.2.1. Tiltak som stimulerer forskning, særlig grunnforskning, og forskningsformidling deriblant;
      • Forsknings-/studieopphold ved anerkjente utenlandske universiteter
      • Deltakelse på vitenskapelige konferanser og workshops

      1.2.2. Arrangement og aktiviteter som profilerer NHH på en god måte
      • Faglige arrangementer og aktiviteter i regi av instituttene eller ansatte
      • Faglige arrangementer i regi av studentene
      • Sosiale arrangementer og aktiviteter, når tilbudet retter seg til alle, grupper av ansatter eller store grupper studenter. Det gis vanligvis ikke støtte til aktiviteter som regnskapsmessig går i overskudd eller i balanse og heller ikke til aktiviteter som gjelder ordinær drift.

      Ved arrangementer og lignende skal det som hovedregel gjøres bruk av høyskolens lokaler.»


      Hva kreves for å få støtte?
      Søknaden må inneholde formålet med søknaden, kostnader og inntekter herunder eventuelle egenandeler (gjerne i form av et vedlagt budsjett) og mottatt tilskudd fra NHH til samme eller lignende formål som skal gjennomføres i inneværende kalenderår.

      Arrangementet kan ikke være avholdt før søknadsfristen, altså må man søke om støtte i forkant av arrangement.

      HSF gir i utgangspunktet kun underskuddsdekning til arrangement, man er derfor nødt til å sende inn en rapport sammen med regnskap fra arrangementet i etterkant. Dette bør sendes inn så snart som mulig etter gjennomførelsen av arrangementet.


      Tips & triks
      • Send inn søknaden i god tid, gjerne ta kontakt med f.eks. økonomiansvarlig i Kjernestyret for å se gjennom om søknaden inneholder alt den skal.
      • Ikke søk om ting, HSF gir underskuddsdekning til arrangement, utstyr søker man heller Stiftelsen for NHH i Bergen om.
      • Ikke søk om mer enn man trenger.
      • Vær høflig i søknaden, og oppgi all informasjon om arrangementet.
      • Send inn rapport så fort som mulig, da får man utbetalt støtten raskere!


      Søknadsfrister og andre frister
      • Søknadsfrist 1. runde: 30. januar
      • Søknadsfrist 2. runde: 20. mai
      • Søknadsfrist 3. runde: 24. september

      NB. Fristene er veiledende og endringer kan forekomme fra år til år, men dette vil da bli opplyst på www.nhhs.no og mail til ledere av underutvalg og interessegrupper. Send gjerne søknader inn før fristen så gjør man behandlingen enklere.


      Kontaktpersoner
      • Spørsmål om søknader/budsjetter/og lignende: Økonomiansvarlig i Kjernestyret – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Spørsmål om HSF/Protokoller osv: Marianne Kalletsad - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Innsending av søknader og rapporter: Organisasjonssekretæren – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
    • Kulturstyret
      Hvem er de?
      Kulturstyret bevilger årlig rundt 1,5 millioner kroner til studentkulturen i Bergen. Disse skal bidra til å styrke kulturtilbudet til Sammen-studenter i Bergen. Deres støtteordninger omfatter driftsstøtte og tidsskriftstøtte med søknadsfrist 15. februar, samt prosjektstøtte. Kulturstyret består av 12 medlemmer.

      Les mer her: https://www.vtvest.no/kulturstyret/


      Hvem kan søke?
      For å kunne søke midler hos Kulturstyret må organisasjonen være registrert. Registreringer behandles fortløpende, men søknaden bør sendes inn i god tid før neste tildelingsmøte. For å registrere gruppen se følgende link https://www.vtvest.no/ks_registrer/

      Hva gis støtte til?
      Man kan søke om to typer støtte:
      Driftsstøtte: støtte og/eller driftsgarantier til studentorganisasjonens ordinære drift
      Prosjektstøtte: støtte og/eller underskuddsgaranti til arrangementer som i vesentlig grad skiller seg fra studentorganisasjonens ordinære drift i art eller størrelse.

      Hva kreves for å få støtte?
      Søknaden må inneholde følgende:
      • Informasjon om søkerorganisasjonen, og om dere er en selvstendig organisasjon eller en underorganisasjon.
      • Informasjon om medlemsmassen og hvem/hvor mange som deltar på organisasjonens arrangementer. Hvor mange er studenter?
      • Økonomisk begrunnelse for hvorfor organisasjonen skal motta støtte fra Kulturstyret. Det må også fremkomme om det søkes om drifts- eller prosjektstøtte.
      • Detaljert budsjett for søknadsperioden. Totalt hvilke midler man forventer at kommer inn, og hvordan disse skal brukes. Det er viktig med detaljerte poster for at vi skal kunne vurdere bruken av støttemidler. Husk at støtte fra Kulturstyret skal føres opp i budsjettet. Sekkeposter eller andre generelle poster krever utfyllende informasjon.
      • Handlingsplan. Dette er et overordnet dokument med organisasjonens visjoner og verdier på lang sikt.
      • Aktivitetsplan. Hvilke konkrete planer har dere for arrangementer, utgivelser eller annet i søknadsperioden.
      • Balanse. Økonomisk status som viser eiendeler, egenkapital og gjeld
      • Regnskap for fjoråret. Her er det viktig at Kulturstyret føres opp dersom dere mottok støtte.
      • Aktivitetsrapport. Hvordan har forrige søknadsperiode gått, hvilke arrangementer ble avholdt, hvordan gikk det.
      • Organisasjonens vedtekter. Her stilles det blant annet krav til informasjon om hva som vil skje dersom organisasjonen oppløses.
      • Oversikt over tillitsvalgte.

      Søknadene behandles skjønnsmessig etter følgende kriterier:
      • Organisasjonens aktivitetsnivå
      • Antall Sammen-studenter i Bergen som engasjeres
      • Økonomistyring og driftskvalitet
      • Evne og mulighet til egeninntjening
      • Deltagelse i studentpolitiske/kulturelle fora
      • Søkers posisjon i det totale kulturbildet
      • Aktivitetsendring og begrunnelse for eventuell endring av støttebeløp fra forrige søknadsperiode.
      • Organisasjonens drift sett opp mot lignende organisasjoner i art og størrelse
      • Organisasjonens tilgjengelighet for Sammen-studenter i Bergen


      Tips & triks
      • Samle alle vedlegg i én pdf-fil.
      • Fjern unødvendig informasjon.
      • Sjekk ut Kulturstyrets egne sider
      • Sammenlign med andre grupper som har fått støtte om din gruppe har mulighet til å få støtte.

      Søknadsfrister og andre frister
      Søknadsfristen for driftsstøtte er 15. februar. Nye organisasjoner kan søke driftsstøtte etter fristen. For prosjektstøtte er det løpende frist.


      Kontaktpersoner
      For spørsmål om søknaden ta kontakt med Kulturstyret, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

      Vurderer du å søke, men usikker på hvordan du skal gå fram eller hva du skal gjøre? Ta kontakt med eksternansvarlig i Kjernestyret på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.!

    • NSO
      Hvem er de?
      Norsk studentorganisasjon (NSO) er en nasjonal interesseorganisasjon for 30 ulike studentdemokrati ved norske universiteter og høyskoler. Studentdemokratiene representerer om lag 240 000 studenter. NSO har til oppgave å ivareta og fremme studentenes interesser og rettigheter, fremme engasjement for nasjonale og internasjonale utdanningssaker blant studentene samt å representere sine medlemslag. NSO er partipolitisk uavhengig.

      Hvem kan søke?
      NHHS er medlemslag i NSO og kan derfor søke om støtte. Alle grupper i NHHS kan dermed søke om støtte.

      Hva gis støtte til?
      NSOs medlemmer har fem ulike fond man kan søke støtte hos:
      1. Fond for utredninger
      2. Fond for kampanjer og aksjoner
      3. Fond for seminarer og konferanser
      4. Fond for internasjonale erfaringsmidler
      5. Fond for bevilgninger til lokalt samarbeid

      Hva kreves for å få støtte?
      Søknaden bør være en prosjektbeskrivelse som inkluderer målene med prosjektet, målgruppen, antall deltakere, programinnhold og budsjett. Det er også viktig å oppgi kontaktinformasjonen og kontonummeret i søknaden. En god huskeregel er «jo mer informasjon, jo bedre». Arbeidsutvalget til NSO kan kreve ytterligere informasjon før behandling.

      Søknadsfrister og andre frister
      Søknaden skal være sendt minst to uker i forkant av et arrangement og blir behandlet av arbeidsutvalget innen 3 uker.


      Kontaktpersoner
      Ta kontakt med eksternansvarlig i Kjernestyret på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., for hjelp med søknadsskrivingen eller dersom du har spørsmål.
    • Hvem er de?
      Velferdstinget Vest er en sammensetning av studentdemokratier alle utdanningsinstitusjonene som er tilknyttet Sammen, Studentsamskipnaden på Vestlandet. Vi jobber med all studentpolitikk som ikke er knyttet til spesifikke utdanningsinstitusjoner, som studentboliger, psykisk helsetilbud, helsestasjon, studentidrett og studentkultur. Velferdstinget har møte en gang i måneden, og møtene er åpne for alle som har betalt semesteravgift til Sammen.


      NHHS har tre faste representanter på velferdstingsmøtene. For 2020 er Amalie Johnsen Lunde velferdstingsansvarlig på vegne av NHHS.

      Møtene blir holdt på Det Akademiske Kvarter og starter kl.12.15 med mindre annet er spesifisert.

      Møteplan 2020
      Vårsemesteret 2020
      • VT 01/20 lørdag 8.februar
      • VT 02/20 lørdag 7.mars
      • VT 03/20 lørdag 4.april
      • VT 04/20 lørdag 9.mai – Valgmøte
      Høstsemesteret 2020
      • VT 05/20 lørdag 5.september
      • VT 06/20 lørdag 3.oktober
      • VT 07/20 lørdag 5.desember – Valgmøte

      Årlig deler Velferdstinget (VT) ut cirka 5,6 millioner av semesteravgiften som primært går til studentkultur, studentmedia og studentidrett.i Bergen.

      Kontaktpersoner
      • Eksternansvarlig i Kjernestyret, Lise-May Sæle, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Velferdspolitisk ansvarlig i SPU, Amalie Johnsen Lunde, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Leder Velferdstinget, Anette Arenberg, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

    • Hvem er de?
      Kjernestyret og Representantskapet behandler søknader utenom budsjett og andre formål i NHHS. Kjernestyret behandler saker opp til 50.000 kr. Kjernestyret og Representantskapet behandler søknader opp til 150.000 kr. Søknader over 150.000 kr behandles av Foreningsmøtet som er 2 ganger i semesteret.


      Hvem kan søke?
      Alle underutvalg, interessegrupper og medlemmer i NHHS kan søke.


      Hva gis støtte til?
      • Investeringer og reinvesteringer av utstyr
      • Underskudddekning av arrangementer
      • Utvidelse av budsjettposter
      • Kurs
      • Oppussing
      • Arbeidsklær


      Hva kreves for å få støtte?
      Søknad krever at man følger mal som kan finnes i dokumentarkivet på nhhs.no. Utfyllende forklaring av krav til søknadens innhold er beskrevet i malen.


      Tips & triks
      • Forhør deg på forhånd med Kjernestyret og/eller Representantskapet
      • Se på tidligere referater og søknader for lignende søknader. Referater ligger under fanen verktøy.


      Søknadsfrister og andre frister
      • Søknader under 150.000 kr behandles fortløpende av Kjernestyret og Representantskapet.
      • Søknader på over 150.000 kr må sendes inn til Kjernestyret 3 uker før Foreningsmøtet.


      Kontaktpersoner
      • Leder Kjernestyret – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Leder Representantskapet Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
  • Søknad om å opprette interessegruppe

    Under følger en mal for hvordan du skal gå frem i prosessen med å opprette en ny interressegruppe i NHHS. Pass på å følge instruksjonene i malen nøye

  • Fagpolitisk Prinsipprogram for NHHS

  • NHHS Politiske Prinsipprogram

    Klikk på ikonet for å åpne i Google Drive.

  • Studentsamskipnaden på Vestlandet

    Studentsamskipnaden på Vestlandet

    Sammen driver studentvelferd for nærmere 27.000 studenter i Bergen. Som student ved NHH er du automatisk medlem i Sammen når du har betalt semsteravgiften. Som medlem har du tilgang til en rekke fordeler og goder. Sammmen tilbyr bl.a trening, helsetjenester, rådgivning og karriereveiledning.

    Sammen Trening: Har 6 treningssentre med bl.a styrke, yoga, sykkel, Zumba og svømming. Tren så mye du vil for en rimelig pris per semester. For mer info se her.

    Bo Sammen: Har boliger for enslige, par og barnefamilier. Hos Sammen finner du en bolig som passer deg. For mer info se her.

    Spise Sammen: Gjør deg god og mett med over 21 kaféer og kaffebarer der du studerer. For mer info se her.

    Sammen helse: Med Legene på Høyden, fastlege og akutt-timer. For mer info se her.
    Sammen betaler legeregningen din om den er over 500 kr i året. De betaler også deler av regningen til fysioterapaut eller kiropraktor. Gratis test av kjønnssykdommer og resepter på p-piller på Helsestasjonen. For mer info se her.

    Sammen Tannlege: Har profesjonelle tannleger til rimelige priser. For mer info se her.

    Sammen Psykolog: Tilbyr gratis psykologihjelp uten henvisning fra lege. Kort ventetid. For mer info se her.

    Sammen Rådgivning: Har mestringskurs i eksamensangst, sjenanse, taleangst og kurs i stressmestring. Tilbyr også en samtalepartner om du skulle bli syk eller trenger hjelp til personlige og praktiske utfordringer. For mer info se her.

    Snakke Sammen: Gir karriereveiledning, jobbsøkerkurs og drop-in for hjelp med CV/jobbsøknad/enkle karrierespørsmål. For mer info se her.

    Leke Sammen: Har 7 studentbarnehager i Bergen med høy pedagogisk kvalitet og eksamesgaranti. Trygge barn gir gode studenter. For mer info se her.

    Sammen gir støtte til studentkulturen, som idrettslag, media og studentpolitikk. Dette skjer gjennom Kulturstyret og Velferdstinget. For mer info se her.

    Nærmere informasjon om alle tilbudene finner du på sammen.no.

  • NHH-KULTUREN

  • Saksgang i NHHS