Logg inn

Logg inn på kontoen din

Brukernavn *
Passord *
Husk meg

Nyttig informasjon

Klikk på menyen under for å se mer.

  • Ny bruker på nhhs.no

    1. Gå inn https://sts.nhhs.no/adfs/ls/idpinitiatedsignon

    2. Logg inn

    Logg inn med brukernavn og passord. Brukernavnet vil være det samme som du har i din mail fra NHH, eks fornavn.etternavn, eller sXXXXXX hvis du begynte før høsten 2015.

    Brukernavn: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

    Passord står i mailen som du har fått fra Arne Benjamin Stafsnes

    3. Bytt passord

    Når du har logget inn vil du bli bedt om å bytte passord, før du kommer inn på en tom office side. Etter at det er gjort tar det opp til 30 minutt (synkroniseres hvert 30 minutt) før passordet blir oppdatert på resten av systemene våres.
  • Mentorordningen

    Mentorordningen
    Våren 2017 starter Kjernestyret opp igjen Mentorordningen NHHS. Mentorordningen NHHS er et program som tar sikte på å øke inkludering, samt skape trygghet for studenter som lurer på hva som venter dem ved studiestart eller de som sitter igjen med spørsmål etter at støvet fra førstekullsuken har lagt seg.

    Hvilke undergrupper passer for meg? Hva står egentlig RS for? Hvor finner jeg informasjon om rekrutteringsuken? Mentorordningen tilbyr en lavterskel spørsmålstjeneste, personlig møte med mentor, allmøte om studentlivet i NHHS samt organisering av kollokviegrupper. Mentorene skal bestå av en rekke studenter med ulik erfaring, som kan gi råd og innspill om alt fra byen Bergen, studentforeningen og livet som student generelt.

    For å komme i kontakt med mentorene kan man fra midten av Juli 2017 sende en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller ta kontakt via Facebook-siden «Mentorordningen NHHS». Spørsmål kan også sendes via påfølgende skjema:

    Dersom du ønsker å være mentor, send en epost med navn, telefonnummer og litt informasjon om deg selv til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Søknadsfrist er søndag 7. Mai.

    Klikk på ikonet for å åpne skjemaet i Google Drive.

  • Søknad om økonomisk støtte

    Det er mange muligheter for å søke om økonomisk støtte for grupper og studenter. Under finner du de ulike mulighetene som eksisterer og informasjon om hva du kan søke om.



    • Hvem er de?
      Stiftelsen for NHH i Bergen er «Høyskolens bemidlede onkler og tanter». Stiftelsen har som mål å bidra til NHH og NHHS. Da særlig på den utenomfaglige siden. Det er to søknadsrunder i året, en hvert semester der det vanligvis deles ut mellom 50-100.000 hver runde.

      Utenom disse tildelingene er det SfNHHiB som eier studenthytten Kramboden som NHHS får benytte seg av. De har også for mange år siden oppbevart og sørget for restaureringen av «Stupet» som er NHH sitt representasjonslokale.


      Hvem kan søke?
      Alle studenter (og NHH for øvrig) ved NHH kan søke om støtte. De det vil være mest aktuelt for er Interessegrupper, både kjellergrupper, idrettslag og andre interessegrupper har fått støtte fra SfNHHiB tidligere.


      Hva gis støtte til?
      SfNHHiB gir i motsetning til HSF støtte til utstyr. De kan også gi støtte til arrangement, men det forekommer sjelden. Utstyr kan være alt fra støtte til oppussing av et kjellerrom til treningsdrakter og musikkinstrument.

      I utgangspunktet gis det bare støtte til de som ikke får støtte andre steder, det vil si at grupper underlagt NHHS sin økonomi slik som underutvalg skjeldnere blir tildelt midler da man prioriterer interessegrupper som ikke har mulighet til annen støtte.

      SfNHHiB fordeler etter beste evne og søker at fordelingene mellom ulike grupper jevner seg ut over flere år. Man prioriterer også varige ting, altså utstyr heller enn arrangement slik som ulike jubileum.


      Hva kreves for å få støtte?
      For å få støtte må det være et formål som SfNHHiB finner støtteverdig, se avsnittet over. Videre er det svært viktig med en god søknad som er skikkelig gjennomarbeidet og inkluderer budsjett/pristilbud osv.

      I etterkant av tildelingen er man nødt til å levere rapport over hva man har brukt tildelingen på før man får støtten overført. Denne rapporten må da inkludere kopier av kvitteringer ol.


      Tips & triks
      • Høflighet er svært viktig, vær ydmyk og takknemlig
      • Kreative søknader har ofte blitt belønnet
      • Lever rapport tidlig, denne bør også være svært høflig og man bør huske å takke for gaven.
      • Send inn søknaden i god tid, gjerne ta kontakt med f.eks. økonomiansvarlig i Kjernestyret for å se gjennom om søknaden inneholder alt den skal.
      • Ikke søk om støtte til arrangement, søk da heller til HSF.


      Søknadsfrister og andre frister
      • Søknadsfrist 1. runde: 1. februar
      • Søknadsfrist 2. runde: 1. september

      NB. Fristene er veiledende og endringer kan forekomme fra år til år, men dette vil da bli opplyst på www.nhhs.no og mail til ledere av underutvalg og interessegrupper. Send gjerne søknader inn før fristen så gjør man behandlingen enklere.


      Kontaktpersoner
      • Spørsmål om søknader/budsjetter/og lignende: Økonomiansvarlig i Kjernestyret – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Spørsmål om SfNHHiB osv: Leder av SfNHHiB, Mette Storvestre – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Innsending av søknader og rapporter: Organisasjonssekretæren – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

    • Hvem er de?
      Høyskolefondene er en samling av 23 ulike fond og legater som blir administrert av det Faste Utvalg for Fondstildelinger (FUF). FUF er sammensatt av representanter fra alle instituttene, rektoratet og studentene (Øko KS). FUF holder møter tre ganger i året, to i løpet av vårsemesteret og ett i løpet av høstsemesteret. På hvert av disse møtene blir søknader behandlet.

      FUF tildeler midler i to ulike kategorier, til ansatte som skal reise på ulike workshops/konferanser/utenlandsopphold med mer, samt til arrangement med mange deltakere.

      Tradisjonelt har FUF tildelt ca. 2-300.000 til studentarrangement fordelt på de tre søknadsrundene.


      Hvem kan søke?
      I utgangspunktet kan alle ansatte og studenter ved NHH søke til Høyskolefondene, men det er strenge retningslinjer for hva som regnes som støtteverdig. I hovedsak vil det derfor være mest aktuelt for ulike underutvalg, men også enkelte interessegrupper.


      Hva gis støtte til?
      Fra fondenes retningslinjer kan man lese:

      « 1.2. Formål:
      Avkastning fra NHHs fond skal brukes aktivt til stimuleringstiltak for å nå norges Handelshøyskoles strategiske målsetninger, ved at det ytes tilskudd til ansatte. Fondsmidler skal i utgangspunktet ikke anvendes til dekning av utgifter som etter sin art bør dekkes av driftsmidler. Det kan i første rekke ytes tilskudd til:

      1.2.1. Tiltak som stimulerer forskning, særlig grunnforskning, og forskningsformidling deriblant;
      • Forsknings-/studieopphold ved anerkjente utenlandske universiteter
      • Deltakelse på vitenskapelige konferanser og workshops

      1.2.2. Arrangement og aktiviteter som profilerer NHH på en god måte
      • Faglige arrangementer og aktiviteter i regi av instituttene eller ansatte
      • Faglige arrangementer i regi av studentene
      • Sosiale arrangementer og aktiviteter, når tilbudet retter seg til alle, grupper av ansatter eller store grupper studenter. Det gis vanligvis ikke støtte til aktiviteter som regnskapsmessig går i overskudd eller i balanse og heller ikke til aktiviteter som gjelder ordinær drift.

      Ved arrangementer og lignende skal det som hovedregel gjøres bruk av høyskolens lokaler.»


      Hva kreves for å få støtte?
      Søknaden må inneholde formålet med søknaden, kostnader og inntekter herunder eventuelle egenandeler (gjerne i form av et vedlagt budsjett) og mottatt tilskudd fra NHH til samme eller lignende formål som skal gjennomføres i inneværende kalenderår.

      Arrangementet kan ikke være avholdt før søknadsfristen, altså må man søke om støtte i forkant av arrangement.

      HSF gir i utgangspunktet kun underskuddsdekning til arrangement, man er derfor nødt til å sende inn en rapport sammen med regnskap fra arrangementet i etterkant. Dette bør sendes inn så snart som mulig etter gjennomførelsen av arrangementet.


      Tips & triks
      • Send inn søknaden i god tid, gjerne ta kontakt med f.eks. økonomiansvarlig i Kjernestyret for å se gjennom om søknaden inneholder alt den skal.
      • Ikke søk om ting, HSF gir underskuddsdekning til arrangement, utstyr søker man heller Stiftelsen for NHH i Bergen om.
      • Ikke søk om mer enn man trenger.
      • Vær høflig i søknaden, og oppgi all informasjon om arrangementet.
      • Send inn rapport så fort som mulig, da får man utbetalt støtten raskere!


      Søknadsfrister og andre frister
      • Søknadsfrist 1. runde: 1. februar
      • Søknadsfrist 2. runde: 1. mai
      • Søknadsfrist 3. runde: 1. oktober

      NB. Fristene er veiledende og endringer kan forekomme fra år til år, men dette vil da bli opplyst på www.nhhs.no og mail til ledere av underutvalg og interessegrupper. Send gjerne søknader inn før fristen så gjør man behandlingen enklere.


      Kontaktpersoner
      • Spørsmål om søknader/budsjetter/og lignende: Økonomiansvarlig i Kjernestyret – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Spørsmål om HSF/Protokoller osv: Kristine Stenhaug - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Innsending av søknader og rapporter: Organisasjonssekretæren – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
    • Kulturstyret
      Hvem er de?
      Kulturstyret er en del av SiB som bevilger penger til studentkulturen i Bergen. De får penger fra Velferdstinget gjennom semesteravgiften som de fordeler på forskjellige studentgrupper i Bergen. Kulturstyret består av tretten medlemmer (inkl. leder og nestleder) og er delt inn i fem komiteer. De har møte en gang i måneden.


      Hvem kan søke?
      For å kunne søke midler hos Kulturstyret må organisasjonen være registrert. Registreringer behandles fortløpende, men søknaden bør sendes inn i god tid før neste tildelingsmøte. For å registrere gruppen, last ned søknadsskjemaet her.

      Det er 4 krav til søknadsorganisasjonen:
      1. Organisasjonen må ha minst fem medlemmer
      2. To tredjedeler av medlemmene må være SiB-medlemmer (Se § 3.3 for unntak)
      3. Organisasjonen må være registrert i Brønnøysundregisteret
      4. Organisasjonen må ha en utskillbar økonomi med et eget kontonummer


      Hva gis støtte til?
      Man kan søke om to typer støtte: Driftsstøtte: støtte og/eller driftsgarantier til studentorganisasjonens ordinære drift Prosjektstøtte: støtte og/eller underskuddsgaranti til arrangementer som i vesentlig grad skiller seg fra studentorganisasjonens ordinære drift i art eller størrelse. Her er det en 2-årsregel: Hvis et arrangement har blitt avholdt i 2 år, må man i stedet søke on driftsstøtte. Følgende gis det ikke støtte til
      • Leie av kontorplass
      • Alminnelig støtte fra SiB
      • Reisevirksomhet
      • Egen mat og drikke
      • Organisasjoner/prosjekter hvor overskuddet av drift går til veldedige formål
      • Lønn til f.eks. revisorfirma, innleid fotograf osv.
      • Investering i varige verdier


      Hva kreves for å få støtte?

      Søknaden må inneholde følgende:
      • budsjett for søknadsperioden
      • handlingsplan for aktiviteter i søknadsperioden
      • balanse (egenkapital/gjeld for året før +/- årsresultatet) og resultatregnskap for forrige søknadsperiode.
      • aktivitetsrapport for forrige søknadsperiode
      • eventuelle publikasjoner/programhefter fra forrige periode
      • gjeldene statutter/lover for søknadsperioden. I organisasjonens statutter/lover skal det defineres hvor et eventuelt overskudd går og hva som skjer med organisasjonens midler

      Søknadene behandles skjønnsmessig etter følgende kriterier:
      • Organisasjonens aktivitetsnivå
      • Antall SiB-medlemmer som engasjeres
      • Økonomistyring og driftskvalitet
      • Evne og mulighet til egeninntjening
      • Deltagelse i studentpolitiske/kulturelle fora
      • Søkers posisjon i det totale kulturbildet


      Tips & triks
      • Samle alle vedlegg i én pdf-fil.
      • Fjern unødvendig informasjon.
      • Sjekk ut Kulturstyrets egne sider http://www.sib.no/no/om-sib/kulturstyret her er det mye informasjon som kan være nyttig
      • Sammenlign med andre grupper som har fått støtte om din gruppe har mulighet til å få støtte. Oversikt over tidligere tildelinger finnes her.


      Søknadsfrister og andre frister
      Søknadsfristen for driftsstøtte er 15. februar. Nye organisasjoner kan søke driftsstøtte etter fristen. For prosjektstøtte er det løpende frist.
      Søknadsskjemaer finnes her.


      Kontaktpersoner
      For spørsmål om søknaden ta kontakt med Kulturstyret, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      For hjelp til å skrive søknaden, ta kontakt med Eksternansvarlig i Kjernestyret, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
    • NSO
      Hvem er de?
      Norsk studentorganisasjon (NSO) er den største interesseorganisasjonen for studenter i Norge. NSO består av 44 medlemslag fra universiteter og høyskoler over hele landet, og representerer om lag 200 000 studenter. NSOs mål er å bedre studenters faglige, sosiale og økonomiske rettigheter.


      Hvem kan søke?
      NHHS er medlemslag i NSO og kan derfor søke om støtte. Alle underutvalg kan dermed søke så lenge det er gjennom det øverste studentorganet, altså KS.


      Hva gis støtte til?
      Det kan gis støtte til arrangementer og kampanjerDet kan søkes om støtte fra tre mulige fond:
      • Frifond
        1. Tiltak rettet mot studentene ved utdanningsinstitusjonen, med den hensikt å øke engasjementet for og å informere om studentpolitisk virksomhet.
        2. Tiltak som har som hensikt å informere om Norsk studentorganisasjons virke.
        3. Tiltak som involverer samarbeid med andre organisasjoner.
        4. Tiltak i forbindelse med NSOs politiske hovedprioriteringer.
        5. Kursing av tillitsvalgte

      • Lokale samarbeidsmidler
        Støtte til aktivitet og konferanser som øker samarbeider med andre skoler.

      • Internasjonale erfaringsmidler
        Støtte til å gjennomføre prosjekter som kan bidra til å realisere NSO formål. Dette kan være reiser, markeringer, informasjonsmateriell, deltakelse eller arrangering av internasjonale seminarer.

      Mer utfyllende retningslinjer kan finnes her.


      Hva kreves for å få støtte?
      Det må skrives en søknad som må inneholde følgende punkter
      • Prosjektsbeskrivelse
      • Prosjektets målsetting
      • Prosjektdato
      • Fremdriftsplan
      • Budsjett

      Alle (utenom dato) kan maks være på 4000 ord


      Tips & triks
      • Snakk med SPU og ekstern i Kjernestyret som kan hjelpe deg
      • Sjekk om prosjekter er innenfor rammene som NSO har


      Søknadsfrister og andre frister
      • Frifond er fortløpende søknadsfrister
      • Lokale samarbeidsmidler og internasjonale erfaringsmidler må søkes innen den 1. hver måned

      NB. Fristene er veiledende og endringer kan forekomme fra år til år, men dette vil da bli opplyst på www.nhhs.no og mail til ledere av underutvalg og interessegrupper. Send gjerne søknader inn før fristen så gjør man behandlingen enklere.


      Kontaktpersoner
      • Eksternansvarlig Kjernestyret Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Nestleder/øko Studentpolitisk Utvalg Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Medlemskonsulent Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

      Se her her for mer informasjon og søknadsskjema.

    • Hvem er de?
      Velferdstinget er en sammenslutning mellom studentdemokratienetil alle utdanningsinstitusjonene som er tilknyttet samskipnaden (til sammen 25 representanter). Formålet er å gi studentene i Bergen en felles stemme overfor SiB og andre aktører i studentvelferdssaker. Velferdstinget bestemmer fordelingen av den delen av semesteravgiften som primært går til studentkultur, studentmedia og studentidrett. NHHS har 3 representanter i Velferdstinget.


      Hvem kan søke?
      Årlig deler Velferdstinget (VT) ut cirka 5 millioner av semesteravgiften til ulike studentorganisasjoner i Bergen. Midlene deles til organisasjoner som når ut til og yter velferd for flest mulig av studentene tilknyttet Studentsamskipnaden i Bergen. For støtte til studentkultur henvises det videre til Kulturstyret.


      Hva gis støtte til?
      Det gis drift eller prosjektstøtte til organisasjoner som bidrar å gi velferd til studentene. I NHHS får i dag k7 Bulletin, Økonomiformidlingen og NHHI støtte til å driftes.


      Hva kreves for å få støtte?
      Søknaden skal inneholde hvor stort beløp det søkes om, hva beløpet skal gå til og hvordan dette skal skape velferd blandt studentene i Bergen(maks 3000 ord).
      Søknaden skal også inneholde:
      • Informasjon om drift og historikken til søkerorganisasjonen.
      • Søkerorganisasjonens struktur
        - Om søkerorganisasjonen er selvstendig eller underlagt en annen organisasjon.
        - Om søkerorganisasjonen eller organisasjonen den er underlagt får tilskudd fra en annen part enn VT.
      • Informasjon om de aktive medlemmene i organisasjonen
        - Om hvor stor andel av disse som er studenter.
        - Så sant det lar seg gjøre, inneholde en oversikt over institusjonstilhørigheten til studentmedlemmene.
        - Om organisasjonen driver informasjons- eller mediearbeid skal det legges ved statistikk som inneholder leser-/lytter-/seertall, samt besøkstall for organisasjonens nettsider.
      • Økonomisk begrunnelse for søknaden
        - Her kreves det detaljerte begrunnelser for hvorfor organisasjonen skal motta støtte fra Velferdstinget (semesteravgiften).
        - Det må også fremkomme om det søkes om drifts- og eller prosjektstøtte.

      I tillegg til dette skal det være vedlagt:
      • Antatt budsjett for søknadsåret
      • Budsjett for inneværende år
      • Regnskap og budsjett for de to siste årene, samt fullstendig balanseregnskap for organisasjonen.
      • Rapport med informasjon om hvordan tidligere tildelte midler fra VT er brukt.


      Tips & triks
      • Snakk med grupper i NHHS som allerede får støtte
      • Det er større sjanse for å få støtte hvis det er snakk om tiltak som gir velferd til hele student-Bergen
      • Sjekk ut VTs egne hjemmesider.


      Søknadsfrister og andre frister
      Søknadsfrist er 15 august


      Kontaktpersoner
      • Eksternansvarlig i Kjernestyret, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Velferdspolitisk ansvarlig i SPU Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Leder Velferdstinget Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

    • Hvem er de?
      Kjernestyret og Representantskapet behandler søknader utenom budsjett og andre formål i NHHS. Kjernestyret behandler saker opp til 30.000 kr. Kjernestyret og Representantskapet behandler søknader opp til 100.000 kr. Søknader over 100.000 kr behandles av Foreningsmøtet som er 2 ganger i semesteret.


      Hvem kan søke?
      Alle underutvalg, interessegrupper og medlemmer i NHHS kan søke.


      Hva gis støtte til?
      • Investeringer og reinvesteringer av utstyr
      • Underskudddekning av arrangementer
      • Utvidelse av budsjettposter
      • Kurs
      • Oppussing
      • Arbeidsklær


      Hva kreves for å få støtte?
      Søknad krever at man følger mal som kan finnes i dokumentarkivet på nhhs.no. Utfyllende forklaring av krav til søknadens innhold er beskrevet i malen.


      Tips & triks
      • Forhør deg på forhånd med Kjernestyret og/eller Representantskapet
      • Se på tidligere referater og søknader for lignende søknader. Referater ligger under fanen verktøy.


      Søknadsfrister og andre frister
      • Søknader under 100.000 kr behandles fortløpende av Kjernestyret og Representantskapet.
      • Søknader på over 100.000 kr må sendes inn til Kjernestyret 3 uker før Foreningsmøtet.


      Kontaktpersoner
      • Leder Kjernestyret – Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
      • Leder Representantskapet Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
  • IT-support

    Medlemmer i NHHS kan henvende seg til it.gruppen NHHS for spørsmål vedrørende PC-bruker i NHHS, pålogging til nhhs.no, mail, datautstyr osv. For problemer knyttet til brukere på Næringslivsutvalgets (NU) nettsider, må henvendelser rettes til IKT-ansvarlig i NU: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. For spørsmål knyttet til NHHs brukersystem, må man henvende seg til brukerstøtten (på biblioteket eller ved den nye kantinen). For andre spørsmål knyttet til it-tjenester og prosjektforespørsler, kan henvendelser rettes mot Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

    Nedenfor følger en oversikt over noen spørsmål og henvendelser som ofte mottas fra andre i NHHS. Det bes om at du forsøker å finne svar på det du lurer på her før du kontakter it.gruppen NHHS. Flere spørsmål er også besvart her.

    Under følger en kortfattet forklaring på hvordan du aktiverer og logger på din konto på NHHS.no for første gang.

    Har du spørsmål eller problemer med å logge inn? Ta kontakt med Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

    1. Gå inn https://sts.nhhs.no/adfs/ls/idpinitiatedsignon

    2. Logg inn

    Logg inn med brukernavn og passord. Brukernavnet vil være det samme som du har i din mail fra NHH, eks fornavn.etternavn, eller sXXXXXX hvis du begynte før høsten 2015.

    Brukernavn: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

    Passord står i mailen som du har fått fra Arne Benjamin Stafsnes

    3. Bytt passord

    Når du har logget inn vil du bli bedt om å bytte passord, før du kommer inn på en tom office side. Etter at det er gjort tar det opp til 30 minutt (synkroniseres hvert 30 minutt) før passordet blir oppdatert på resten av systemene våres.

    NHH sine systemer

    Q: Kan dere hjelpe meg med min studentmail, tilgang til Eduroam, booking av grupperom på skolen etc.?
    A: It.gruppen er et internt serviceorgan for studentforeningen, og slike henvendelser må rettes til NHH sin brukerstøtte. Brukerstøtten kan nås på biblioteket eller i servicesenteret.

    NHH har dessuten laget flere guider for hjelp til IT-relaterte problemer. Her er linker til de mest sentrale: Eduroam, E-post og utskrift. Kontakt med It.gruppen gjøres ved hjelp av deres Facebook side https://www.facebook.com/nhh.it/ nhh.it

    Bruker på nhhs.no

    I forbindelse med nytt semester vil det alltid være mange nye studenter som ønsker tilgang til sin brukerkonto på nhhs.no. Dersom en skal logge på brukerkontoen for første gang, bes det om at man følger guiden som allerede ligger ute på nhhs.no

    Q: Jeg har problemer med innlogging. Kan du hjelpe meg med å få tilgang til brukeren min på nhhs.no?
    A: Send en mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. med ditt navn, studentnummer og eventuelt ønsket passord, så kan dette ordnes. Mailen være sendt fra din studentmail.

    Datamaskiner og annet systemutstyr

    Merk at mange av henvendelsene som mottas med hensyn til system- og serverproblemer er problemer som kan fikses gjennom å:
    1. Sjekke at alle kabler er godt plugget i.
    2. Restarte datamaskinen.

    Det er svært ofte disse enkle grepene som er løsningen dersom det er en eller få maskiner man har problemer med. Forsøk derfor gjerne disse fremgangsmåtene dersom du opplever problemer med nettverkstilkobling eller med utstyr som ikke svarer. Ellers kan henvendelser rettes til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

    Mail

    Ved semesterstart sender leder for alle underutvalg og interessegrupper inn en oppdatert liste over alle aktive medlemmer til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Oversikten videresendes til mailansvarlig, som oppdaterer alias og mailløkker.

    Q: Hva er passordet til tillitsvalgtmailen min / hvordan får jeg logget på kontoen?
    A: Tillitsvalgtmailen din er ikke en egen e-postkonto, men et alias. Det er altså ingen passord knyttet til mailadressen, heller ikke egen innboks etc. Mailaliaset er koblet til din vanlige mail, slik at e-poster sendt til aliaset videresendes til din egen e-postkonto. Dersom du ønsker tilgang til e-post mottatt av din forgjenger i stillingen, må denne personen videresende slike tidligere e-poster til deg.

    Q: Hvordan legger jeg til alias som send-adresse fra Gmail?
    A: Se følgende nettside her for fremgangsmåte.

    Q: Hvordan legge til alias som send-adresse fra Hotmail?
    A: Trykk på alternativer > kryss av for > E-postkontoene dine > legg til en bare send konto > avanserte alternativer > kryss av for ”Send e-post via serveren til outlook.com (mottakeren kan se outlook.com-adressen din)”.

    Bruker på NHHS sine PC-er

    Ved semesterstart sender leder for alle underutvalg og interessegrupper inn en oppdatert liste over alle aktive medlemmer til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. som sender dette til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Dette for at it.gruppen skal kunne legge inn de nye medlemmene med bruker på studentforeningens PC-er og gi tilgang til fellesområdet deres. Hvis du ikke har fått bruker, vennligst ta kontakt med Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
  • Studentskipnaden i Bergen

    Studentskipnaden i Bergen

    SiB driver studentvelferd for nærmere 27.000 studenter. Som student ved NHH er du automatisk medlem i SiB når du har betalt semsteravgiften. Som medlem har du tilgang til en rekke fordeler og goder. SiB tilbyr bl.a trening, helsetjenester, rådgivning og karriereveiledning.

    SiB Trening: Har 6 treningssentre med bl.a styrke, yoga, SiB sykkel, Zumba og svømming. Tren så mye du vil for en rimelig pris per semester. For mer info se her.

    SiB Bolig: Har boliger for enslige, par og barnefamilier. Hos SiB finner du en bolig som passer deg. For mer info se her.

    SiB Kafé: Gjør deg god og mett med over 21 kaféer og kaffebarer der du studerer. For mer info se her.

    SiB Helse: Med Legene på Høyden, fastlege og akutt-timer. For mer info se her.
    SiB betaler legeregningen din om den er over 500 kr i året. De betaler også deler av regningen til fysioterapaut eller kiropraktor. Gratis test av kjønnssykdommer og resepter på p-piller på Helsestasjonen. For mer info se her.

    SiB Tannlege: Har profesjonelle tannleger til rimelige priser. For mer info se her.

    SiB Psykolog: Tilbyr gratis psykologihjelp uten henvisning fra lege. Kort ventetid. For mer info se her.

    SiB Rådgivning: Har mestringskurs i eksamensangst, sjenanse, taleangst og kurs i stressmestring. Tilbyr også en samtalepartner om du skulle bli syk eller trenger hjelp til personlige og praktiske utfordringer. For mer info se her.

    Karrieresenteret: Gir karriereveiledning, jobbsøkerkurs og drop-in for hjelp med CV/jobbsøknad/enkle karrierespørsmål. For mer info se her.

    SiB Barnehage: Har 7 studentbarnehager i Bergen med høy pedagogisk kvalitet og eksamesgaranti. Trygge barn gir gode studenter. For mer info se her.

    SiB gir støtte til studentkulturen, som idrettslag, media og studentpolitikk. Dette skjer gjennom Kulturstyret og Velferdstinget. For mer info se her.

    Nærmere informasjon om alle tilbudene finner du på SiB.no.

  • NHHS Politiske Prinsipprogram

    Klikk på ikonet for å åpne i Google Drive.